Friday, May 28, 2004

REVOLTE

opgebaard onder een gescheurd plafond
tussen deurstijlen die elkaar overschilderen,
is het ergste feest van sterven geleden.
ik schuw elk medeleven als vocht in de muur.

mijn vader, man uit één stuk, deel ik met niemand.
de ivoren oogbal onbeweeglijk naar binnen,
de baardcellen met een late reactie, de buren
die nog later condoleren: "we wisten het niet."

jammer, de offergang doen we niet meer over!
we dragen onze schamelheid geen tweede maal
uit. we leven verkleind verder. moeder klampt zich
vast, warmt zich aan een kaarsvlam in de kerk.

ik echter weet dat enkel kankercellen eeuwig
leven. niemand neemt deze bitterheid van
mijn tong. wie mijn geheim schendt zal ik slaan.
ik wil verdrinken in waterdicht zwijgen.

MARK MEEKERS

uit: NETWERK, de beste gedichten van het internet, samensteller Erwin Van De Vijver, uitgever: Aurelius Publishing, Lede, 2001, p. 20 .
Het gedicht is eveneens te lezen op de website van Mengmettaal, www.mengmettaal.org
Werden eveneens geselecteerd: Lieve Desmet, Germain Droogenbroodt, Marc Naessens, Jeanine Hoedemakers, Joop Leibbrand e.a.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home